dimarts, 6 de juliol del 2010

Dia 23: Bergen - Ferry a Dinamarca

Dilluns 24 d'agost de 2009

Quan sona el despertador no tardem ni un segon en adonar-nos que avui deixarem de trepitjar terres noruegues. S'acosta el moment d'acomiadar-nos del país que hem recorregut els últims dinou dies, des d'Stavanger a Bergen, passant per Oslo, les illes Lofoten, Trondheim i la zona dels fiords.

Dediquem les primeres hores del matí a preparar la nostra "curta" estada a bord, una altra vegada, del Bergensfjord. Hi passarem aproximadament unes vint hores, les que tardi el ferri en cobrir el trajecte entre Bergen i Hirtshals, ja en territori danès. Això significa que gaudirem de les comoditats del ferri tota la tarda d'avui i de les comoditats de la nostra cabina durant tota la nit. Tenim curiositat per saber com serà la cabina, i és que en el viatge d'anada no en vam agafar perquè el preu el vam considerar excessiu tenint en compte que a les dues de la nit desembarcaríem a Stavanger. Però el viatge de tornada ja era una altra cosa: quan vam agafar els bitllets vam pensar que passar tota una nit sense cabina i dormint en qualsevol racó del ferri no era el que més mereixíem després de tantes nits de furgoneta. La sorpresa va ser que a l'hora d'escollir el tipus de cabina que preferíem ens va aparèixer una promoció de gratuïtat si agafàvem la cabina més barata, és a dir, la menys luxosa. No ens ho vam pensar massa!

Abans de dirigir-nos cap al moll on hi ha les instal·lacions de la Fjord Line (imatge de l'esquerra), ens arribem al mercat del peix a fer les darreres compres. No podem marxar de Noruega sense endur-nos ni salmó ni bacallà!

Després d'una bona estona conversant amb els venedors d'un parell de parades (un mexicà i una catalana) sobre les diferents qualitats de les seves peces, marxem del mercat amb dos paquets de bacallà (de qualitats diferents, i és clar de preus diferents) i un de salmó. Tot per 716NOK.

La següent parada és en un supermercat, on agafem provisions pels menús que farem al ferri i on també ens abastim d'aquells productes noruecs que més furor ens han causat durant aquestes últimes tres setmanes: patates xips i muffins.

El Bergensfjord de la Fjord Line ens espera per salpar.

El passat 4 d'agost el Bergensfjord ens esperava (mireu aquí) amb unes intencions molt diferents a les d'avui. Ancorat al diminut port de Hirtshals pretenia fer-nos arribar al país que havíem escollit per visitar aquest estiu de 2009. Ho va aconseguir.
Avui les seves intencions són completament oposades: allunyar-nos de la terra que hem trepitjat els últims dinou dies i les últimes dinou nits. Creiem fermament que també aconseguirà el seu objectiu.
Avui, que fa un any i tres dies que el Norröna salpava del port de Seyðisfjörður allunyant-nos de terres islandeses, un altre ferri acabarà amb els nostre dies noruecs.

Instal·lats en una de les cobertes superiors del ferri observem com Bergen empetiteix a mesura que retallem la distància amb el port de Hirtshals.

A Noruega hi deixem més de 3.500 quilòmetres recorreguts. A canvi però, ens enduem una pila de records, sensacions i anècdotes. Tot això que ens emportem per sempre més fa acte de presència en les nostres ments quan arriba l'hora d'acomiadar-nos de Noruega:

Les gambes crues del port d'Stavanger, l'adrenalina caient al fons del Lysefjorden des dels 600 metres d'altura del Preikestolen, els records islandesos que van aflorar de cop en veure la Månafossen, la truita "saltarina", el no tenir-les totes damunt la roca de Kjerag, algun que altre contratemps, les pistes forestals amb peatge, les vistes a la regió de Telemark des del cim del Himingen, l'arquitectura tradicional noruega, els antics víkings, el colpidor parc de Vigeland a Oslo, la "gallina de piel" al concert dels Antony & the Johnsons a l'Oslo Opera House, el desencís en comprovar que el famós trampolí de Holmenkollen s'estava reconstruint de cares a Osl2011, l'enginy que hem desenvolupat en terres noruegues, el ren gravat a la roca a Bølareinen, les curiositats del camí, el forat del Torghatten, els llargs vespres polars, els cinc ferris de la ruta Kystriksveien, la fauna escandinava, els capricis de la naturalesa a les Sju Søstre, les marees del Saltstraumen, l'estranya arribada a les illes Lofoten, el poble amb el nom més curt del món: Å, els camins de les Lofoten, la fotografiada Reine, els assecadors (gairebé buits) de bacallà, la pluja noruega, la tranquil·litat de Nusfjord, l'halibut a la platja d'Hauckland (on ens vam quedar amb les ganes de fer ús de la xarxa de volei platja), el gèlid bany en aigües polars, les mantes de les cafeteries per protegir-nos del fred de l'estiu, la preciosa platja de Kalle, els sopars empordanesos en altes latituds, la "turistada" pel Trollfjorden, els "forbudt" que ens assaltaven a cada cantonada, les carreteres noruegues, el luxe de viatjar amb la Hurtigruten, les noves perspectives del Torghatten, la sorprenent Trondheim, els trols de les cultures escandinaves, la mística que ens envoltava a la Trollstigen, la fruita de la zona dels fiords, les caminades pel Geirangerfjorden, la màgia dels llocs solitaris on passàvem algunes nits, els fantàstics paratges que descobríem quan menys ho esperàvem, l'aigua que sempre hi era present, l'arquitectura religiosa del país, el cim de Noruega sota els nostres peus, els increïbles paisatges de la Sognefjellsvegen, la suor vessada per visitar la Feigumfossen, el "creuer" pel Nærøyfjorden, el pas pel túnel més llarg del món, els jocs improvisats, les estones de relax, la puresa d'alguns indrets, l'acolorit Bryggen, les delícies noruegues; i tantes i tantes altres coses que hem viscut, que hem respirat, que hem gaudit.

Noruega, fins la propera!