dijous, 8 d’octubre del 2009

Dia 4: Stavanger - Preikestolen

Dimecres 5 d'agost de 2009

Hem dormit aparcats en un tranquil carrer de Stavanger. Ahir a la nit no va ser fàcil arribar al centre de la ciutat. El ferry no ens va deixar al port d'aquesta població, sinó al de Tananger, un poble situat 16 quilòmetres al sud-oest d'on nosaltres pensàvem que desembarcaríem. No ho sabíem i vam haver d'enginyar-nos-les com vam poder per arribar a Stavanger; i això va incloure saltar-nos un peatge sense barrera en una fosca i solitària carretera secundària que no sabíem si realment ens portaria on volíem anar. Coses que passen si a un el deixen en un lloc que no toca i es condueix al volant d'un vehicle sense GPS! Però com diria en Guillem Gisbert... de vegades ens en sortim!

View Larger Map

El primer contacte amb autòctons no es fa esperar. Mentre esmorzem a la mateixa furgoneta, s'acosta una noia que resulta ser qui vigila la zona d'aparcament on hem passat la nit. Ens fa saber que no podem aparcar allà, ja que es tracta d'una zona reservada per als residents, i ens informa, molt amablement, que podem deixar la furgoneta en qualsevol dels molts pàrquings de pagament que hi ha disseminats per tot Stavanger. També ens dóna uns quants consells en relació al pagament de peatges com el que aquesta nit ens hem saltat.

Stavanger és la quarta ciutat del país amb una població que supera lleugerament els 100.000 habitants. La seva importància va augmentar exponencialment a partir dels anys 70, degut al descobriment de grans jaciments de petroli a les seves costes. És una ciutat que es pot visitar tranquil·lament a peu i resulta realment una experiència molt agradable.

Al matí ens acostem fins a la zona d'arribada i sortida de ferrys per tal d'informar-nos del seu funcionament i per aconseguir els horaris del ferry a Tau, on volem dirigir-nos a mitja tarda.
Passegem al voltant del Norsk Oljemuseum (Museu del Petroli) on hi ha un parc que resulta molt curiós: es tracta d'un espai on hi trobem diverses atraccions construïdes utilitzant materials de rebuig provinents de la indústria petroliera. Entrem al museu però el preu de l'entrada (80NOK) ens en fa sortir després d'una fugaç visita als seus esplèndids lavabos.
Ens dirigim una altra vegada cap al centre però a mig camí topem amb un pescador que ven gambes des de la mateixa barca amarrada al moll. Li'n comprem un grapat i ens les mengem allà mateix mentre la fem petar una estona amb ell i els seus amics. A tota Noruega es mengen crues les gambes, i la veritat, no estan gens malament!
Després d'aquest aperitiu donem un tomb pel centre i retornem a la furgoneta per dinar alguna cosa ràpida.

A la tarda decidim acomiadar-nos de Stavanger passejant relaxadament pels seus nets i humits carrers: envoltem la domkirke (catedral), prenem uns cappuccinos en una terrassa perduda meravellosament al bell mig de la ciutat, caminem per la vora de l'estany Breiavatnet, i finalment ens dirigim cap a la ciutat vella recorrent els antics magatzems del port. Aquest barri el formen unes 150 cases antigues de fusta que es troben situades en uns estrets i empinats carrerons. La zona resulta molt autèntica i agradable, possiblement degut a la total absència de restaurants i botigues de moda que sí han aconseguit fer-se un lloc a altres punts de la ciutat.

Punt d'informació digital.

Entrada al clavegueram de Stavanger.

Fotterapeuten a la ciutat vella.

Passem per un supermercat i sis hores després d'haver-la aparcat, rescatem la furgoneta del pàrquing abonant prèviament 120NOK. Després ens dirigim al port per embarcar en un ferry amb destí a Tau. A Noruega, anar en ferry és el mateix que a Catalunya anar en bus: el més normal del món. En el preu del vehicle sempre hi va inclòs el conductor, així que es paga per el vehicle i per cadascun dels acompanyants. El transbord de Stavanger a Tau ens surt per 161NOK, és a dir, uns 19€.

Mostra un mapa més gran

El ferry que ens deixarà a Tau és de la companyia Tide, que opera a diferents punts de la geografia Noruega. La travessia dura uns quaranta minuts, els quals aprofitem per sortir a coberta i gaudir del paisatge esquitxat d'illes que es va obrint davant dels nostres ulls.
Arribats a Tau, continuem per la carretera número 13 fins que, passat el poblet de Jørpeland, un indicador ens fa girar a l'esquerra per seguir uns quants quilòmetres més per arribar a l'aparcament on volem passar la nit: el pàrquing del Preikestolen. Evidentment és de pagament, però ja ens hem fet a la idea que serà el pa de cada dia! Així que entrem i busquem un bon lloc on passar la nit.
Demà tocarà matinar. Per arribar al Preikestolen haurem de caminar uns tres quilòmetres i mig, és a dir, unes dues hores i mitja, i volem sortir de bon matí per tal d'evitar les hores de més afluència de gent, quan arriben els autobusos carregats de turistes dels creuers que recorren els fiords noruecs.
El primer gran moment del viatge s'acosta: demà toca el Preikestolen.